Konserwacja klimatyzatorów poza sezonem: dlaczego warto to robić?

Chociaż klimatyzatory są wystarczająco mocne, aby wytrzymać śnieg, wiatr, upał, deszcz lub przenikliwe zimno, wymagają regularnej konserwacji, tak jak wszystko, co dobre i złe. Filtry, cewki, płetwy, węże itp. muszą być utrzymywane w dobrym stanie, aby cała jednostka działała płynnie i bezproblemowo przez cały rok, tak długo, jak ją masz. Zwłaszcza wężownica skraplacza wymaga lepszej konserwacji, ponieważ jest odsłonięta na zewnątrz, w przeciwieństwie do wężownicy w parowniku. Odsłonięta cewka skraplacza zbyt często ulega zabrudzeniu z powodu kurzu i zanieczyszczeń lub drzew znajdujących się w pobliżu lub nad nią. Wszystko, co styka się z wężownicą, może mieć izolację z różnego rodzaju cząstek kurzu, tłuszczu, brudu, sadzy, suchych liści, nasion, korozji, robaków, a nawet mikroorganizmów, takich jak bakterie, może stanowić przeszkodę w bardzo potrzebnym przenoszeniu ciepła z czynnika chłodniczego na zewnątrz powietrze. Niepożądane ciepło musi zostać oddane z czynnika chłodniczego.

Ilość czynnika chłodniczego użytego w jednostce klimatyzacyjnej decyduje o tym, czy producenci uzyskają najwyższy poziom SEER, czy nie im mniejszy, tym lepiej. Jednostki są zaprojektowane w idealnej równowadze, więc najmniejsza przeszkoda w przenoszeniu ciepła zwykle zaburza równowagę i pogarsza funkcjonowanie jednostki. Jeśli na wężownicach nagromadzi się kurz lub brud, odpowiednia ilość ciepła nie zostanie wyprowadzona, zwiększając w ten sposób temperaturę i ciśnienie czynnika chłodniczego wchodzącego do sprężarki do nienormalnych stopni. W związku z tym sprężarka kładzie większy nacisk na pracę nad chłodzeniem nieprawidłowego czynnika chłodniczego, pobierając w ten sposób więcej amperów prądu. W wyniku tego fiaska wydajność chłodnicza klimatyzatora oczywiście spada, a części mechaniczne zużywają się. Tak więc brudna cewka sprowadza się po prostu do trzech rzeczy, niewystarczającego chłodzenia, wyblakłych części maszyny i wyższych kosztów funkcjonowania.

https://cooltechnika.pl/uslugi/rekuperacja/rekuperacja-krakow/

Z biegiem czasu, jeśli będziesz utrzymywać cewki w czystości, zapychają się one nasionami i brudem i ograniczają prawidłowy przepływ powietrza. A jeśli przepływ powietrza jest utrudniony w upalny dzień, głowica i cylindry sprężarki automatycznie stają się zbyt gorące. Następnie olej zacznie się rozkładać i nie będzie smarować. Jeśli tak się stanie, tłoki, pierścienie i cylindry nie działają, w wyniku czego kompresja spada, zawory przeciekają, w oleju unoszą się metalowe zanieczyszczenia. Wreszcie zbliża się całkowita awaria sprężarki. Klimatyzatory pracują w układzie zamkniętym. Wymiana całego środka smarnego wcale nie jest łatwa i prosta. Olej stosowany w klimatyzatorach jest początkowo dość sprężysty, ale zanieczyszczenia w nim lub w układzie oraz regularne zaniedbania przyspieszają koniec. Rezultat jest taki sam, jak próba jazdy samochodem bez wymiany oleju silnikowego przez dekadę. W klimatyzatorze, gdy sprężarka przestaje działać, nie ma innego wyjścia, jak wyrzucić ją i wymienić na nową. A to oczywiście oznacza otwarcie systemu, usunięcie czynnika chłodniczego i oleju oraz filtrowanie osuszaczy w celu uporządkowania urządzenia. Wilgoć i kwas osadzają się, gdy otwierasz system lub gdy system ulegnie awarii. Oczywiście jest to bardzo czasochłonny i kosztowny proces. A najgorszą wiadomością jest to, że wiele klimatyzatorów w tym momencie nie jest w stanie wartym zachodu.

Zalety regularnego czyszczenia wężownic są następujące:

Z pomieszczenia wydostaje się więcej ciepła, chłodzenie jest szybsze, a system pracuje w dość niskiej temperaturze.

Koszty energii elektrycznej pozostają niskie, ponieważ czysty system zawsze pobiera minimalne ampery.

Sprężarka może pracować bezstresowo, swobodnie i z optymalną wydajnością.

Wszystkie elementy pozostają zdrowe, co zapewnia większą niezawodność i dłuższą żywotność urządzenia.

Z tych wszystkich powodów zawsze zaleca się, aby cewki były wolne od kurzu i brudu za pomocą osłony klimatyzatora, gdy jej nie używasz, na przykład w miesiącach zimowych.